Great Ocean Road, Grampians NP & Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Kristien & Ben - WaarBenJij.nu Great Ocean Road, Grampians NP & Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Kristien & Ben - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road, Grampians NP & Melbourne

Door: Kristien & Ben

Blijf op de hoogte en volg Kristien & Ben

01 Januari 2014 | Australië, Melbourne

Great Ocean Road, Grampians National Park & Melbourne

Na het nieuwe jaar te hebben ingeluid in Melbourne is het tijd om weer eens wat van ons te laten horen. We zijn vanaf Katoomba via Sydney met de nachtbus naar Melbourne gereisd waar we vroeg in de ochtend waren aangekomen. Na een tijdje met de backpacks door de urban jungle te hebben gezeuld hadden we een hostel gevonden op Flinders St. recht tegenover Flinders station en midden in het centrum van Melbourne.

Melbourne is een drukke stad vol met auto’s trams en hordes met mensen. De beste manier om van plaats naar plaats te gaan is dan ook met de tram of met de trein. Dit hebben we uitgeprobeerd door in één van de eerste dagen in Melbourne met de tram naar South Melbourne Beach te gaan. Best lekker een strand dat zo makkelijk te bereiken is vanuit de stad. Verder is er een gratis tramlijn die een rondje rijdt door het centrum van Melbourne. Best handig om boodschappen te doen aan de andere kant van het centrum, maar vaak erg druk. ‘s Avonds is het mooi om een wandeling te maken door de stad of langs de Yarra rivier (Recht tegenover hostel) alles is dan verlicht.
Over licht gesproken, kerst!... door de stad heen waren overal kerstversieringen te vinden. Het viel ons op dat de Aussies groot uitpakken met kerst qua versieringen. Je kon er niet omheen dat het kerst was. Al is het wel raar om op een dag met temperaturen van 40 Graden al die kerstversieringen overal te zien naast de palmbomen.

De kerstdagen zelf hebben we niet in Melbourne gevierd. We hebben namelijk een auto gehuurd voor een week om de Great Ocean Road te gaan rijden! Onze reis begon in Melbourne met de tram naar het autoverhuurbedrijf in South Yarra. Na wat papierwerk bij de autoverhuurder ingevuld te hebben konden we de auto meenemen. Nadat we de backpacks ingeladen hadden waren we klaar om te gaan! Of niet?
Het is wel even wennen dat het stuur aan de andere kant zit! En dan ook nog aan de linkerkant van de weg moeten rijden. Gelukkig was het een automaat. We zaten nog geen 5 minuten in de auto of iemand van het autobedrijf zette de auto in D- van drive stand en wilde ons zonder verdere informatie over de auto de weg op hebben. We hebben de auto buiten het hek weten te parkeren en hebben vanaf daar besloten om maar gelijk hartje Melbourne in te rijden opzoek naar een Aldi. Wow wat een uitdaging! Gelukkig hadden we van te voren een navigatie systeem gekocht ! Na enorm veel eten in blik en drinken te hebben ingeslagen zijn we onze reis echt begonnen!

We zijn eerst naar Geelong gereden om de drukte van Melbourne een beetje te ontsnappen. Omdat het nog niet heel laat in de middag was zijn we doorgereden naar Torquay. Torquay is een plaatsje aan de kust waar de Great Ocean Road begint… of eindigt. Na een wandeling te hebben gemaakt over het strand van Torquay en wat te hebben gegeten moesten we op zoek naar een plaats om te overnachten. Het is in de staat Victoria niet toegestaan om te overnachten in de auto of om te wild kamperen. Dit staat overal duidelijk op borden aangegeven en dat er boetes op staan. Maarja als backpacker zijnde heb je daar natuurlijk gewoon schijt aan. Na een paar rondjes te hebben gereden met de auto hadden we een plek gevonden om te parkeren, een rustige doodlopende straat in een woonwijk waar vrijwel geen verkeer, verlichting of voorbijgangers zijn.

S’ morgens na het wakker worden is het een kwestie van de slaapzaken oprollen en naar de dichtstbijzijnde recreatieplaats aan de kust te rijden. Hier zijn altijd wel picknicktafels te vinden, toiletten, BBQ’s en ook vaak douches die ijspegels schieten. Zo hebben we dat ook gedaan in Torquay, lekker ontbijten aan zee en dan doorrijden met de auto op zoek naar het volgende mooie plaatsje.

Vanaf Torquay zijn we richting Angelsea gereden. Onderweg hebben we een tussenstop gemaakt op Bell’s beach wat de nummer één surflocatie van Australië is. Hier hebben we even lekker met blote voeten langs de waterlijn gelopen. Want ondanks wat bewolking en wind was het helemaal niet koud. Vervolgens zijn we gewoon verder gereden langs The Great Ocean Road op weg naar de volgende tussenstop. Gewoon de weg langs de kust te volgen.

Onderweg in de auto kom je veel vluchthavens/ uitzichtpunten tegen met geweldig uitzicht over de zee! Ook zijn er veel zijweggetjes waar je een uitzichtpunt kunt bezoeken of naar het strand kunt. Het is wel een kunst om de auto daar met hoge snelheid in te parkeren met al die bumperklevende Australiërs. Dat die lui nooit in een ravijn belanden is een wonder aangezien ze de maximaal toegestane snelheid + 10 of meer Kmpu rijden. En ja, daar bedoelen we ook die haarspeldbochtjes waar een adviessnelheid van 40Kmpu bij staat.

Na een van de zijweggetjes ingeslagen te zijn hebben we de auto geparkeerd en zijn we een wandelpad ingelopen op weg naar het strand! Wat verkoeling is wel lekker op het warmste moment van de dag. Op deze plek hebben we lekker door het water gelopen, gezwommen en zijn we op de rotsen geklommen. Een heerlijke plek om uit te waaien.

De volgende stop was Aireys Inlet. Hier ligt een meer dat gescheiden is van zee door een smalle strook strand. Hier hebben we een korte wandeling gedaan naar de vuurtoren van het plaatsje. Tijdens de wandeling hebben we Lone Vulcanic Rock gezien, een felgekleurde rots in zee wat het overblijfsel is van een vroegere vulkaan.

Na een koud diner zijn we doorgereden naar Kenneth River. We hadden in de Lonely Planet gelezen dat er een plek moest zijn waar koala’s leven in het wild. Dus wij zonder verwachtingen met de camera een weg achter het caravanpark ingelopen. Nog geen 5 minuten later was de eerste koala gespot! Deze is daarom ook uitgebreid gefotografeerd terwijl hij heerlijk zat te slapen op zijn takje. Wat een super lieve uitstraling hebben die beesten! En het bleef niet bij 1 koala maar om de zoveel meter weer 1 en weer 1! Totdat we een bruin vlekje in de verte zagen en na goed inzoomen met de camera bleek dit onze eerst gespotte kangaroo te zijn! Vanaf dat moment zijn we meer op kangaroo jacht geweest. Het is moeilijker dan het lijkt om die beesten op de foto te krijgen, ze zijn enorm snel en schuw maar een leuke uitdaging!

Op zoek naar een slaapplaats.
Na onze goed gelukte foto’s van de kangaroos en koala’s zijn we verder gereden opzoek naar een plek om te staan met de auto voor onze nachtrust. Deze bleek nog niet makkelijk te vinden vanwege de drukte in de wijken langs de Great Ocean Road. Wat wel echt geweldig was dat we op deze manier de zonsondergang konden zien! De lucht achter ons begon met licht roze en eindigde met een knal rode lucht. We hebben nog heel wat kilometers afgelegd in het donker om vervolgens aan de rand van een dorpje te overnachten in de auto.

Na een rustige nacht zijn we verder gereden naar Cape Otway National Park waar we een wandeling hebben gemaakt om even de benen te strekken. Het was een tropisch regenwoud met veel felle groene planten en boomsoorten. Het park was gevuld met hoge bomen waarvan je de toppen niet eens kon zien. Veel bomen waren ook hol vanbinnen en ideaal om even in te schuilen voor de miezer regen en je in te leven als Hobbits.
Na deze wandeling zijn we doorgereden naar Cape Otway waar de oudste vuurtoren van Australië staat. Om hier te komen reden we over smalle weggetjes met weinig uitwijkmogelijkheden. Ook in deze omgeving waren veel koala’s in de bomen te vinden. We hebben ons rot geïrriteerd aan toeristen die hun auto midden op de weg parkeren of plotseling hun auto aan de kant zetten om een foto te maken! We hebben heel wat auto’s op een haartje na kunnen ontwijken. Er was zelfs één idioot die zijn auto precies om de bocht van een 80 kilometerweg zette! Belachelijk!
Maargoed we kwamen uiteindelijk op de plek aan waar de vuurtoren moest zijn maar er was geen vuurtoren te zien? Het bleek dat je er dik voor moest betalen om überhaupt in de buurt te komen! Dus wij zijn via paadjes aan de achterkant van het terrein naar een uitzichtpunt gelopen waar we mooi uitzicht hadden op de vuurtoren en de zee.

De rest van de dag zijn we doorgereden in de richting van de Twaalf Apostelen voor de volgende dag. Maar dit natuurlijk niet zonder te stoppen bij wat mooie stranden! Deze nacht waren we van plan om te overnachten op een camping ondanks dat we geen tent hadden. Om de auto te parkeren zou 30 Dollar kosten wat we natuurlijk te veel vonden. Dus wij zijn een hobbelig zandpad naast de camping ingereden dat op een gegeven moment opsplitste in een 4WD pad en een weggetje dat in een lus terugliep naar het pad. In de lus konden we mooi onze auto parkeren achter een grote struik zodat deze niet te zien was vanaf de andere kant van het aangrenzende meer. Hier hebben we lekker gegeten, gewandeld en vervolgens geslapen in de auto. Echt aardedonker midden in de natuur!

S’ Morgens vroeg uit de veren om naar The Twelve Apostels te rijden. Dit was maar een klein stukje vanaf de plaats waar we hadden overnacht. We hadden de auto geparkeerd bij het bezoekerscentrum en vanaf daar zijn we naar de lookout gelopen. Het uitzicht is echt schitterend! Nog veel mooier dan dat het er in de boeken uitziet, ondanks dat het bewolkt was. Het is raar om daar dan eindelijk te staan en het met eigen ogen te bekijken. Na een superstop te hebben gehad zijn we verder gegaan naar andere mooie tussenstops in de buurt. Eerst hebben we The Arch gezien wat een boog van rotsen is vanaf de kust in de zee. Hier klaarde het weer op en was de zee meteen helderblauw en waren de rotsen mooi gekleurd. Vervolgens zijn we naar The London Bridge gereden wat een rots is in zee in de vorm van een brug. Na een paar uur doorrijden zijn we gestopt voor een verfrissende duik. Het strand waar we waren gestopt was erg mooi en er was niemand in de wijde omgeving te bekennen. De enige mensen die langskwamen, waren toeristen die van een paar kilometer afstand foto’s maakten vanaf een lookout en weer doorreden.

Eerste kerstdag.
Toen we wakker werden zijn we naar een lookout aan zee gereden. Hier hebben we ons door een hek heen gewurmd om op een mooi rustig stukje van het uitzicht te kunnen genieten en om ons kerstontbijt te eten! Lekkere “kerst” donuts met uitzicht op de zee. Na ons ontbijt zijn we een zoektocht gestart naar een mooi groot wit strand met niet al te hoge golven om even lekker een verfrissende duik te kunnen nemen. Het eerste strand waar we langs reden was mooi, maar de golven waren er nogal hoog, daarom zijn we doorgereden naar een ander strand. Het andere strand voldeed wel aan alle eisen voor een kerstduik, dus dat hebben we ook gedaan.
Nadat we het strand zat waren zijn we onder een douche gesprongen om ons te ontdoen van al het zand en zout. Het water uit de kraan was zo koud dat Ben na 30 minuten nog zat te rillen. Hierna zijn we de auto in gestapt en doorgereden naar Grampians National Park.
In Grampians zijn we opzoek gegaan naar een leuk restaurant voor een kerst diner. Dit was nog niet zo makkelijk aangezien alles dicht was vanwege kerst. Maar na uren zoeken zijn we terecht gekomen bij een Indiaas restaurantje waar we heerlijk uitgebreid hebben gegeten! Op de weg terug van het restaurant naar de informatiecentrum parkeerplaats waar we wilde overnachten was het enorm donker op de weg. We hebben ons groot licht aangedaan en reden 30 kmpu vanwege de over de weg springende kangaroos! Ondanks dat we heel langzaam reden op de 100kmpu weg sprong er een kangaroo in de zijkant van onze huurauto. De kangaroo had niets volgens Ben, maar we waren wel goed geschrokken en de huurauto had een deukje in de zijkant. Blij dat we niet harder reden.

Tweede kerstdag/ boxing day
Nadat we wakker geworden waren zijn we de Grampians verder ingereden. We hadden besloten om The Pinaccle te bezoeken. Om daar te komen hebben we een grote wandeling gedaan met verschillende hoogtes van stenen waar je over moet lopen en zijn uiteindelijk bij een punt gekomen met enorm waanzinnig uitzicht! We hadden uitzicht over een meer dat verderop lag en door de hoogte was het nog indrukwekkender! Na onze uitputtende wandeling zijn we in de auto bijgekomen met een drankje en de airco aan. Na de pauze zijn we verder gereden naar een lookouts in het park. Echt waanzinnig! We hadden uitzicht op het meer waar we eerder geweest waren, maar dan vanaf de andere kant. Tijdens deze wandeling hoorde we een ritselend geluid vanuit de bosjes. We zijn het van dichterbij gaan bekijken en het geritsel bleek veroorzaakt te worden door een stekelvarken die door de bosjes liep. Na enkele foto’s van het stekelvarken te hebben gemaakt zijn we teruggegaan naar de auto om door te rijden naar de volgende stop. Deze stop was The Mackenzie Falls, een gigantische waterval waar we eerst een paar honderd traptreden voor naar beneden moesten lopen. Maar toen we er eenmaal waren was het de moeite helemaal waard! Dit was één van de mooiste en grootste watervallen die we tot nu toe hebben gezien in Australië!

Na van alle mooie lookouts te hebben genoten zijn we teruggereden in de richting van The Great Ocean Road. Hier hebben we een McDonald’s opgezocht om even een kerstberichtje te kunnen sturen via Whats-app. Ook was dit een mooie aangelegenheid om even de telefoons en de camera een beetje op te laden die na een week zo goed als leeg waren. En ja als je daar dan toch bent, kun je net zo goed even een lekkere ongezonde hap bestellen. 

Na de kerstdagen zijn we de Great Ocean Road in de andere richting gereden op weg naar Melbourne. We zijn opnieuw bij The Twelve Apostels geweest omdat we op de heenweg wat bewolking hadden. Dit was zeker de moeite waard, want alles ziet er met een zonnetje stukken mooier uit! Daarna zijn we doorgereden en hebben we een klein stukje afgesneden langs Cape Otway. Toevallig kwamen we bij een tropisch regenwoud met The Triplet Falls. Een waterval die in drie stromen is gesplitst. Rondom de waterval hebben we gewandeld in een supermooie omgeving met veel groen.

Na veel te hebben genoten van de terugweg langs The Great Ocean Road kwamen we weer aan bij het punt waar we waren begonnen. Hier hebben we ter afsluiting nog een wandeling over het strand van Torquay gemaakt. Op dit strand kwamen we nog een wit met blauwgekleurde pinguïn ter grootte van een maatje 37 schoen tegen! Dit maakte de perfecte afsluiting van onze roadtrip.

Na een nachtje op en parkeerplaats te hebben geslapen in de auto zijn we het laatste stukje teruggereden naar Melbourne en hebben we de auto ingeleverd. De mensen van het autoverhuurbedrijf konden wel lachen om ons verhaal van de kangeroo. Ze hadden erger meegemaakt en waren blij dat ie niet door de voorruit was gegaan. Toch kregen we een week later helaas wel een dikke rekening van dat miezerige deukje. Gelukkig hadden we hier een verzekering voor afgesloten.

Nu we weer terug in Melbourne waren hadden we besloten om hier oud en nieuw te gaan vieren, maar dit duurde nog een paar dagen. In deze dagen hebben we wat sightseeing in Melbourne gedaan, zo zijn we de streetart gaan bekijken waar Melbourne om bekend staat. Leuk om door de steegjes te lopen die van boven tot onder volledig bespoten zijn met graffiti. Daarnaast zijn we nog naar het openluchttheater geweest van Federation Sqaure en hebben we in het park gezeten rondom het Royal Exhibition Center. Maar het hoogtepunt was toch wel de iMax van Melbourne! Haha! Bij de iMax van Melbourne hebben we namelijk de nieuwe Hobbit film gezien op een reusachtig scherm van 23 bij 32 meter! En is het derde grootste scherm ter wereld!

Nieuwjaarsdag hebben we niet zo veel bijzonders gedaan, gewoon lekker relaxed een beetje rondhangen. Voor de Nieuwjaarswisseling hadden we lekkere fles met Prosecco gehaald. Nou bleek alleen dat er voor heel Melbourne een alcoholverbod gold voor die avond… Nieuw jaar zonder drank? How about… No!
Omdat ons hostel maar 100 meter van Federation Square verwijderd is –(De plaats waar het vuurwerk van Melbourne het beste te zien is), zijn we pas vrij laat de straat op gegaan. Eenmaal op straat bleek het een enorme chaos te zijn, waar we binnen niet zoveel van hadden gemerkt. Er waren meer dan 500.000 mensen op de been rondom het centrum waar wij waren! Een grote mensenmassa! Dus we hebben onze plannen iets gewijzigd en zijn in plaats van op Federation Square te gaan staan, de brug overgestoken en naar het aangrenzende park gelopen waar het wonderbaarlijk genoeg helemaal niet druk bleek te zijn. Omdat we nog even moesten wachten tot 12 uur zaten we op de stoep te kletsen wanneer plots het vuurwerk om ons heen de lucht in werd geknald! We hadden het hele aftellen gemist. Na elkaar Nieuwjaar te hebben gewenst hebben we genoten van het vuurwerk dat op drie verschillende gebouwen werd afgestoken. Achter ons was het vuurwerk van St. Kilda te zien wat ook enorm was! Dus ondanks dat we niet op Federation Square stonden hebben we het vuurwerk misschien nog wel beter kunnen zien! Want op het plein was het vuurwerk van St. Kilda niet te zien.
Toen het vuurwerk was afgelopen zijn we op zoek gegaan naar een plek waar we konden proosten op het nieuwe jaar. Bij het openen van de fles schoot Ben per ongeluk de kurk ergens over de snelweg die wel 20 meter van ons vandaan was. Cheers! Op het nieuwe jaar!

VOOR DE FOTO’S KLIK OP FOTO’S IN HET MENU AAN DE LINKERKANT VAN HET SCHERM. (ANDERS ZIE JE ALLEEN DE EERSTE 30)

• 28 Januari 2014 - 08:18

Ingrid:

Er komst vast nog een héél lang verhaal? Ik heb iig erg genoten van de mooie foto's!
    'T was ook een hele tijd geleden dat jullie aan je blog werkten, dus ik ben benieuwd naar het komende 'verslag'!
    Vertel je dan ook even hoe het met jullie zélf gaat en of jullie nog steeds oprecht genieten van dit soort leventje en van elkaar?
    Heel veel plezier !

• 28 Januari 2014 - 11:13

Yke En Jelle:

Wat een prachtige foto's..we kijken uit naar het bijbehorende verslag! Veel liefs!

• 28 Januari 2014 - 15:18

Ruud En Elly:

Hallo Ben en Kristien,
    Hoe is het met jullie ? Tijdje stil geweest!
    Mooie foto's en we zijn weer benieuwd naar jullie verslag.

Groetjes,

Ruud,Elly en Sam

• 28 Januari 2014 - 20:34

Oma En Opa:

inderdaad prachtige foto's. ook wij zien uit naar het verslag. zeker ook in het licht van de reeds gestelde vragen. blijf genieten.

• 28 Januari 2014 - 21:44

Hélen:

Hele mooie foto's. Ik ben benieuwd naar het verslag.
    Groetjes Hélen

• 29 Januari 2014 - 15:02

Jac:

hoi hoi, voor mij zeggen deze fotoos genoeg hoor ;)
    een verslag is leuk, maar beelden zeggen al heel wat.
    dat geschrijf in je sabbatical jaar...... xxx

• 30 Januari 2014 - 08:05

Kristien & Ben :

Hallo! Hier is het lange verhaal dan!
    Met ons gaat alles goed. Kristien heeft een week lang erg last gehad van de rug en nek, maar gelukkig gaat het nu beter. We genieten nog erg veel van onze reis en dat is ook vaak de reden dat het blog wat achter blijft. Iedere keer schrijven we een klein stukje tussendoor, dus je loopt altijd een beetje achter de feiten aan met het blog schrijven. Intussen hebben we alweer heel veel nieuwe dingen gedaan, maar daarover schrijven we later een blog als we aan het werk zijn.
    Groeten Kristien en Ben

• 30 Januari 2014 - 09:03

Yke En Jelle:

Wat een geweldig leuk verslag!! Super om jullie op deze manier te kunnen volgen! Jullie verslagen lezen erg lekker weg!

• 31 Januari 2014 - 13:53

Talitha:

Gaaf! En wat genieten om te lezen dat jullie t zo naar jullie zin hebben.
    En wouw! Die fotoss! Alsof je dr zelf bij bent.

• 31 Januari 2014 - 18:31

Henriette:

prachtige foto`s,wat zullen jullie genieten samen,wat een mooi avontuur!

• 31 Januari 2014 - 23:09

Joke:

Wat hebben jullie weer een prachtig verslag gemaakt en ook de foto's zijn geweldig.

• 01 Februari 2014 - 21:38

Wes & Chris:

Heee,

Wat een mooi verslag zeg! Super!
    Ook zijn de foto's erg mooi!
    Zijn benieuwd naar meer :D

Groetjes Wes & Chris

• 01 Februari 2014 - 21:38

Milo:

(En een poot van Milo)

• 12 Februari 2014 - 14:37

Oma Rimke:

Met veel interesse heb ik de reisverslagen gelezen. De foto's vind ik heel mooi: ik heb er van genoten.
    Hoe gaat het met jullie? Kan Oma nog iets voor jullie betekenen vanuit Schiedam?
    Zo ja, laat het me weten, maar een zak vol met geld heb ik niet klaarliggen.
    Ik denk veel aan jullie en wacht vol spanning op jullie reactie.
    Met vriendelijke groeten en nog een heel prettige reis verder,
    Oma Rimke

• 18 Februari 2014 - 21:14

Larissa:

Hey Kristien en Ben,

Wat een super mooi verslag.

Liefs.

• 06 Maart 2014 - 02:29

Kristien & Ben:

Hallo!

Even snel een berichtje vanaf een publieke computer van de luchthaven van Perth.
    We zijn hier vanacht aangekomen en alles gaat goed.
    Bedankt voor al jullie lieve reacties!

We zijn inmiddels al een tijd verder sinds ons laatste blog en hebben al weer veel beleefd.
    Er wordt gewerkt aan een nieuw blog, maar we hebben steeds geen internetverbinding of een verbinding die trager is dan een telefoonlijn. Dus dat werkt allemaal niet zo fijn mbt het uploaden van foto's enzo!

We zullen wanneer mogelijk een nieuw blog uploaden van South Australia.

Groeten Kristien & Ben vanuit Western Australia

• 07 Maart 2014 - 19:51

Rosalie En Wouter :

hoi juf Christien,

Je ziet er al erg bruin uit en we vinden de foto's mooi. We missen je wel een beetje bij de bso. Als je terug komt is de nieuwe school + bso klaar.
    Wouter: ik vind het leuker als u op de bso bent.

veel plezier in australie
    en groetjes van wouter en Rosalie en hun moeder.

• 12 Maart 2014 - 14:04

Oma Rimke:

Met veel genoegen en plezier heb ik dit verslag gelezen.
    Ik ben erg benieuwd naar het volgende.

Hoe gaat het met jullie?

Goede reis en ik hoop iets van jullie te horen.

Vriendelijke groeten en een heel gezellige tijd,

Oma Rimke

• 29 April 2014 - 13:21

Kristien & Ben :

hallo Rosalie en Wouter!
    Leuk dat jullie een berichtje hebben geplaatst op de blog!
    Er komen nog veel meer mooie fotos.. zoals van dolfijnen en schildpadden.. :D!
    Ik zie af en toe een berichtje in het schoolnieuws en juf Baukje zet zo af en toe ook nog
    wel eens een foto op facebook die ik kan kan zien! :D
    zoals die "smoothies" van vorige week!
    Ik ben ook heel benieuwd hoe de nieuwe school eruit ziet en of de BSO dan ook een mooi nieuw plekje zal krijgen..
    Ook heb ik al een klein cadeautje gekocht voor jullie allemaal en ga ik uitdelen als ik terug ben en even kom kijken hoe het met jullie gaat! :D