Blue Mountains, je raakt er niet uitgewandeld! - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Kristien & Ben - WaarBenJij.nu Blue Mountains, je raakt er niet uitgewandeld! - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Kristien & Ben - WaarBenJij.nu

Blue Mountains, je raakt er niet uitgewandeld!

Door: Kristien & Ben

Blijf op de hoogte en volg Kristien & Ben

19 December 2013 | Australië, Katoomba

Zoals jullie weten uit ons voorgaande blog zitten we in Katoomba, een plaatsje in de Blue Mountains. Vanaf ons hostel dat pal naast het treinstation zit kunnen we verschillende wandelingen starten in de Blue Mountains. We zitten in de bergen en daarom moeten we eerst een steile straat naar beneden lopen om aan de rand van de Blue Mountains wandelpaden te komen. De heenweg gaat altijd prima, maar de weg terug na een lange dag wandelen is een aanslag op de benen. Al rijden er voldoende bussen, maar dat is voor oudjes en toeristen… en kost een vermogen.
In dit blog een aantal van de hoogtepunten uit ons verblijf tot zover.

Echo Point wandeling
Onderweg naar Echo Point hadden we even een kleine rustpauze op een bankje op de steile straten van Katoomba. Achter ons in de bomen hoorde wat ritselend geluid. Toen we keken bleken dit twee kaketoes te zijn. Leuk om deze vogels die je thuis alleen in kooitjes ziet nu in het wild te kunnen zien.
Na een aantal mooie foto’s te hebben gemaakt zijn we doorgegaan naar Echo Point.

Echo Point is één van de meest populaire (Lookout) plaatsten in de Blue Mountains vanwege het uitzicht op Jamison Valley en The Three Sisters. De Three Sisters zijn drie grote rotsformaties die zeer goed te zien zijn vanaf Echo Point. Er gaan meerdere legendes rond over deze rotsen die gemeen hebben dat een Aboriginal tovenaar drie dochters heeft veranderd in rotsen om hen te beschermen tegen het kwaad. De tovenaar was alleen niet meer in staat om hen terug te veranderen omdat hij zijn staf was kwijtgeraakt in Jamison Valley. Jamison Valley is de vallei waar je op kijkt vanaf Echo Point.

Vanaf Echo Point zijn we de Prince Henry Cliff Walk gevolgd in de richting van de Katoomba Cascades. Tijdens de wandeling over dit bergpad zijn we veel mooie uitzichtpunten tegengekomen. Aan het eind van dit pad veranderde het bergpad in een wat tropisch regenwoud achtige omgeving. Erg mooi allemaal! Voordat we het pad het pad naar de Katoomba Cascades opgingen zagen we eindelijk één van de krekels die samen een oorverdovend kabaal veroorzaken. We waren best verbaasd hoe groot die krekels wel niet zijn. Vervolgens zijn we langs de Katoomba Cascades gelopen en langs een waterstroom in de jungle weer terug naar Katoomba.

Katoomba Falls wandeling
Waar de voorgaande wandeling was geëindigd zijn we nu verder gegaan. Dit omdat we na een dag lopen niet van plan waren om nog drie uur lang trappen te lopen over de Furber Steps.
Na een tijd over met houten balken gemaakte trappen te lopen kwamen we bij Witches Leap, een waterval met een bergwand die op een doodshoofd lijkt. Rondom Witches Leap is het een mooie omgeving in het bos met veel groen en mos omdat er niet veel zon daar beneden komt. Vanaf dit punt zijn we verder naar beneden gelopen naar de Katoomba Falls. De Katoomba Falls leken vanaf een eerder uitzichtpunt toch een stuk kleiner dan dat we er nu echt rechtnaast stonden. En we hebben er rechtnaast gestaan, want we zijn over het hek heen geklommen voor beter uitzicht en foto’s natuurlijk. Na een uitgebreide lunch met prachtig uitzicht op de watervallen, vallei, bergen en Kaketoes die dichtbij ons uit het water van de waterval dronken, zijn we al die trappen weer opgelopen. Net voordat we weer terug bij de Witches Leap waren besloot Ben dat hij nog even naar beneden wilde klimmen voor een foto op de rotsen in het riviertje. Even later kwam hij weer terug met een groot stuk op glas lijkend steen. Later bleek dit kwarts te zijn dat van de bergwand de rivier is ingestroomd. Leuk souvenir om heel de terugweg naar te staren!

Echo Point
Vandaag hadden we weer even een rustdag, dit doen we wel vaker als we de dag ervoor een flink stuk hebben gewandeld. Maar deze dag besloten we er toch nog even er op uit te gaan om een frisse neus te halen en zijn we richting echo point gelopen. Bij echo point heb je ook allerlei zit gelegenheden en winkeltjes waar we even naar binnen zijn gegaan. Na wat rond ‘sneupen’ in de souvenir shops kwamen we een rek tegen met allerlei hoeden. Ben wilde er altijd al 1 hebben zei hij dus we hebben een paar uit het rek gehaald en gepast. Uiteindelijk hebben we de perfecte hoed gevonden van echt kangaroo leer! Maar toch nog even achteruit laten leggen. Na een aantal slapeloze nachten voor Ben heb ik de hoed als cadeautje gegeven! En sindsdien heeft hij hem altijd op, behalve als hij slaapt of onder de douche staat xD!

Wentworth Falls & Charles Darwin Walk
Voor deze wandeling zijn we begonnen met een treinrit naar Wentworth. Vanaf het treinstation hebben we met het kompas bepaald welke kant we op moesten. Na een tijdje lopen zijn we de Charles Darwin walk begonnen. Het was een wandeling met minder steile en dalende paden maar het was wel spannend gemaakt door de vele kleine watervalletjes waar je met in het water liggende stenen overheen moest lopen. Ook waren er genoeg mogelijkheden om overal op en onder te klimmen zoals boomstammen en rotswanden. Tijdens onze wandeling liepen we geregeld langs plekken waar we in het water konden en in watervallen. Één van deze watervallen is de Jamison Creek. Het was een lage waterval maar wel met veel stromend water. Ook hebben we een waterval gezien die iets groter was en lag iets verder dan Jamison Creek. Wij moesten en zouden er natuurlijk op klimmen en er een maal boven op hadden we een super uitzicht. Achteraf was dit wel even slikken omdat er verderop een bord stond met ‘you are here’ en een afgrond van honderden meters! Vanaf daar hebben we nog een stuk naar beneden gelopen om de rest van de wentworth Falls op de foto te zetten maar zijn we niet helemaal naar beneden gelopen. De terugweg zijn we nog even wezen afkoelen onder een watervalletje wat echt super gaaf was en mega koud! Topdag.

Leura nachtwandeling
We waren deze nacht van plan om vroeg te gaan slapen totdat er een andere backpacker langs kwam die ons mee vroeg voor een nachtwandeling. Hij vertelde dat er bij Leura een lookout point is genaamd Olympian Rock met een geweldig uitzicht op de sterren! Deze wandeling hebben wij als eerste gedaan maar nog nooit in het donker. Dit leek ons wel wat dus we hebben ons warm aangekleed en hebben het meest nodige dingen ingepakt zoals kompas, eten, drinken, vuursteentje, multitool, ehbokit, insectenbeet kit en natuurlijk onze hoofdlampjes, want je weet maar nooit?
We zijn een stuk over de weg gelopen met nog 2 gasten en uiteindelijk bij het Olympian Rock aangekomen. Het was inderdaad een geweldig uitzicht! Zo veel sterren en een geweldig uitzicht over de Blue Mountains! We hebben een tijdje op een bankje gelegen en natuurlijk foto’s geprobeerd te maken. Dit lukte helaas niet! We hadden alleen maar zwart beeld vanwege de sluitingstijd van de camera ‘balen!’. Voor de terugweg hadden we besloten nog een stuk de bossen in te gaan. Spannend! Gelukkig hadden we hoofdlampjes mee, want met een zaklamp lopen is onhandig in de bergen. De hoofdlampjes gaven het perfecte licht voor in het donkere gebergte. Het is echt verbazend hoe veel meer geluiden je hoort s’ nachts, elk geritsel en elke kraak van je schoenzool.
Halverwege de wandeling zagen we twee oogjes twinkelen in de boom?! Dit bleek een grote Possum te zijn! Er werd ons ook verteld dat er geen gevaarlijke dieren rond lopen s’ nachts op de plek waar wij liepen, dit bleek achteraf niet waar! Er schijnen s’ nachts daar twee van de dodelijkste dieren van Australië rond te kruipen. Brr! Maar wij hebben niks gemerkt en zijn onder andere een grote kreeft tegen gekomen in een riviertje onder onze voeten! En een gekko met een blad-vormige staart(Broad-tailed Gecko). Deze had dezelfde kleur als het pad waarop we liepen. We hebben een heel stuk gelopen in de bossen en zijn halverwege de wandeling bij Leura, Cliffdrive weer over de autobaan terug naar het hostel gelopen! Het was enorm spannend en het lopen in de nacht echt de moeite waard!

Valley of the Waters
Na een flinke dag bijkomen van de nachtwandeling zijn we voor een tweede keer met de trein naar Wentworth gereisd. Dit keer om Valley Of The Waters te bezoeken. Om bij het startpunt van de wandelroutes te komen moesten we eerst door Wentworth lopen wat maar een klein dorp is. Toch was het een roteind lopen met het enorme hoogteverschil in de straten. Uiteindelijk zijn we aangekomen bij de Conservation Hut wat een centraal beginpunt is voor meerdere routes, waaronder de route(s) die wij hadden uitgekozen. We zijn begonnen met een vrij saaie route met duidelijke paden bovenaan de bergen. Hier hebben we op de Edingburg Castle Rock Lookout zoals gebruikelijk lekker op de rand van de afgrond een uitgebreide lunch gehad.

Naarmate we verder wandelde werd de wandeling steeds spannender, zo moesten we over stenen lopen om een riviertje over te steken en moesten we op een smal paadje met een enorme afgrond langs een bergwand lopen. Na een tijd bergafwaarts te hebben gelopen kwamen we bij het echte centrum van Valley Of The Waters waar de verschillende watervallen en waterstroompjes te zien zijn. Natuurlijk moesten we van het pad afwijken om de mooiste plekjes te kunnen zien. Zo vonden we een kleine waterval omringd door rotswanden en veel groen.

Onderweg zijn we op de bergpaden meerdere dieren tegen gekomen zoals veel verschillende Skinks(Salamanders). Ook zijn we een grote Blotched Blue Tonged Lizard tegengekomen waar Ben bijna op stond en in de eerste instantie over het hoofd gezien had. Heel grappig aangezien dit beest niet te missen is qua grote en breedte! Hij is niet giftig maar kan wel vervelend bijten hadden we achteraf op internet gelezen. Daarnaast zijn we een aantal Eastern Water Dragon Lizards tegengekomen. Supergaaf om allemaal te zien!

In het laatste gedeelte van onze wandeling zijn we van de ene naar de andere prachtige waterval gegaan over steile paden naar beneden toe. De paden waren aangegeven als niveau hard en het padloze gedeelte als extreme. Leuke uitdaging! We kwamen als eerste bij de Empress Falls, wat een kleine waterval lijkt, maar toch groter is dan doet vermoeden als je er naast staat. Vervolgens zijn we de stroom gevolgd naar de Sylvia Falls. Als laatst hebben we de Lodore Falls gezien vanaf de boven en zijkant. Vanaf dit punt hadden we besloten om niet meer naar beneden te lopen aangezien we ook weer omhoog moesten. Het leuke was dat we alle watervallen twee keer konden bekijken op deze manier. :)

Minnehaha Falls
Omdat we van meerdere mensen uit het hostel hadden gehoord dat het Minnehaha Reserve een plek is die je MOET bezoeken voor je Katoomba verlaat, zijn we hier op één van de laatste dagen in Katoomba nog naar toe gegaan.

We zijn lopend vanaf het hostel door de kokende hitte naar het reservaat gelopen wat niet bepaald om de hoek lag. Eenmaal daar aangekomen hebben we op een bankje gezeten om even bij te komen en wat te eten. Doordat wij zo stil zaten op het bankje hebben we eindelijk de rood/blauw/zwart achtige papegaai op de foto vast kunnen leggen. Dit keer is ie niet ontsnapt! Een goed begin van de wandeling!

Vanaf bijna het begin van de wandeling konden we de waterval al zien, nu moesten we er nog beneden zien te komen. Na een tijd over smalle bergpaadjes en richeltjes te hebben gelopen kwamen we bij het riviertje dat naar de watervallei leid. In deze vallei stroomt een waterval genaamd de minehaha falls. Onder aan deze waterval zit een diepe pool waar je in kunt zwemmen. Wij hadden onze zwemkleding mee genomen en wilde ook graag een duik proberen te nemen vanwege het warme weer. Maar we kwamen niet verder dan de knieën want het water was echt ijskoud! Na een tijdje pootjebaden in onze bijna privé pool hadden we bedacht om naar de andere kant van het riviertje te gaan. We zijn een stuk omhoog gelopen maar daar liep geen officieel pad. We hebben verschillende offroad paden uitgeprobeerd. We hebben geklommen over stenen, geschoven over rotsen en onszelf omhooggetrokken aan bomen om uiteindelijk bij het riviertje te komen. Hier was het water veel warmer en het uitzicht mooi! We hebben de schoenen uitgetrokken en zijn door het riviertje gelopen downstream. Het is fantastisch om door de natuur te lopen op plaatsen waar geen paden zijn en normaal geen mensen komen.

• 19 December 2013 - 07:47

Femke:

Klinkt fantastisch! ik wil ook!
    Geniet ervan :)

Liefs Femke

• 19 December 2013 - 08:49

Cisca:

Een prachtig verslag!! Fijn om te lezen dat jullie enorm genieten! Wat een bijzondere ervaring zeg. Groetjes, Cisca

• 19 December 2013 - 08:51

Ingrid:

Prachtig hoor ! Zijn jullie nog steeds in Katoomba of al richting Melbourne?
    Is de kerstsfeer al tot jullie doorgedrongen of slaan jullie dat een jaartje over?
    In ieder geval wens ik jullie fijne feestdagen!

• 19 December 2013 - 09:33

Mama:

wat een leuk verslag! en wat een mooie foto's!
    veel plezier in Melbourne. op naar The Great Ocean road !!

• 19 December 2013 - 16:46

Larissa:

Wauw echt ontzettend mooi!
    Veel plezier!

• 19 December 2013 - 20:37

Jac:

maar een woord hiervoor.........wauuuuwwwieeeee

• 19 December 2013 - 22:58

Jelle En Yke:

En weer een geweldig verslag! Jullie doen behoorlijk je best! Erg leuk om op zo'n manier jullie te kunnen volgen! Wat een schitterende natuur daar..en dan nog al die verschillende dieren..prachtig! Ook erg mooie foto's! Veel plezier op The Great Ocean road!

• 20 December 2013 - 04:01

Kristien & Ben :

@Ingrid
    We zijn inmiddels aangekomen in Melbourne. In Melbourne is wel erg veel kerstversiering te vinden in de straten, dus op dat gebied wel soort van kerstachtig. Het was hier gisteren 40 Graden en dat is wel even wennen zo richting de kerst. :) Vandaag gelukkig iets koeler met 25 Graden.

• 20 December 2013 - 04:06

Kristien & Ben :

OM ALLE FOTO'S TE KUNNEN ZIEN MOET OP DE KNOP FOTO'S KLIKKEN AAN DE LINKERKANT VAN HET BLOG.

• 22 December 2013 - 09:20

Piet En Anja:

Hoi Kristien en Ben, jeetje wat een mooie foto:s en mooi reisverslag.
    Geniet er lekker samen van en fijnefeestdagen en een mooi 2014 samen.
    veel plezier !!!!

• 22 December 2013 - 20:48

Gerda Veldman:

Mooi om te lezen dat jullie zo genieten van de reis! Succes gewenst met jullie reis verder down under. Het is hier berekoud, nat en vies weer dus geniet er maar van zolang dat kan.
    groetjes uit Leeuwarden.

• 26 December 2013 - 17:07

Tante Tine:

Hoi Ben en Kris, alles goed? Prachtige natuurfoto's! Mooi dat jullie al die mooie vogels in hun eigen omgeving zien! Alvast de beste wensen voor 2014 en we leven met jullie mee! Liefs, Tine.

• 29 December 2013 - 13:19

Sander, Christina, Dennis En Judith:

Klinkt als een super reis, mooie foto's zeg

• 30 December 2013 - 18:47

Wilfried En Ineke:

Hoi Ben en Kristien, mooie plaatjes en mooie vertellingen! Nooit geweten dat jullie van die wandeltypes waren. Hier in het wat natte Nederland zijn we nog 1 dag verwijderd van het nieuwe jaar. Jullie zijn daar over een uurtje of 12 al aan toe!W ij willen jullie nog een mooi vervolg en het beste voor het komende jaar in dat verre Australie wensen!Groeten Ineke en Wilfried.

• 30 December 2013 - 18:47

Wilfried En Ineke:

• 30 December 2013 - 20:02

Joke Hamstra:

Hallo Ben en Kristien, prachtige verslagen schrijven jullie, je kunt je er een goede voorstelling van maken. Ik wil jullie een hele fijne jaarwisseling wensen en hoop dat jullie nog heel veel mooie verslagen mogen maken.

• 01 Januari 2014 - 14:24

Gonda Woudstra:

Dag Ben en Kristien,

Gisteravond bij Ben thuis het nieuwjaar ingeluid met Ruud, Elly en Sam.
    Daar kregen we jullie blogadres.

Wat een mooie verhalen en prachtige foto's.
    Vooral van de verschillende dieren.
    Zie je ze echt zo dichtbij of heb je een goed fototoestel dat scherp kan inzoomen?

We wensen jullie in 2014 een prettige voortzetting van jullie reis en veel geluk & gezondheid!
    Jan en Gonda

• 26 Januari 2014 - 11:42

Miranda:

Wat een avonturen! en wat een prachtige foto's!
    Ik wacht met smart op jullie volgende verslag! =)

xxx